Yle vaimentaa vuvuzelat lähetyksissään

Uutinen | Vuvuzelat | 15.6.2010 13:59

Vuvuzelat puhuttavat tv-yleisöä ympäri maailman. Kuva: Aris Messinis / AFP

Suomalaiset televisionkatsojat eivät saa kuulla Etelä-Afrikan MM-katsomoiden vuvuzela-torvien kakofoniaa koko komeudessaan.

Jalkapallon ystäviä niin raivostuttaneiden kuin ihastuttaneidenkin torvien ääntä on Yleisradion lähetyksissä vaimennettu.

”Joka päivä niistä tulee palautetta. Mutta toisaalta, kun äänimiksauksen avulla vaimensimme niiden ääntä, niin tuli myös sellaista viestiä katsojilta, että laittakaa ne äänet takaisin, ne kuuluvat kisoihin”, Ylen jalkapallon MM-kisojen tv-tuottaja Hannu-Pekka Hänninen kertoi.

Hännisen mukaan vuvuzelojen äänten täydellistä pois pyyhkimistä ei Ylessä edes harkita.

”Voisihan sen kansainvälisen äänen kytkeä kokonaan pois päältä, niin että kuultaisiin vain selostajan ääni, mutta luulen, että siitä vasta vihaista palautetta tulisikin.”

Jättimäisen mehiläisparven surinaan verrattu meteli on aiheuttanut närää ja kiivaimpien kriitikoiden mukaan jopa räikeä terveysriski. Kansainvälinen jalkapalloliitto Fifa kuitenkin linjasi maanantaina, ettei afrikkalaiseen jalkapallokulttuurin elimellisesti kuuluvien torvien käyttöä tulla kieltämään kisakatsomoissa.

Jabulani-pallon tavoin vuvuzela on saanut kritiikkiä myös pelaajilta. Muun muassa Ranskan kapteeni Patrice Evra syytti vuvuzeloja joukkueensa vaisusta esityksestä avausottelussa Uruguayta vastaan.

Miten vuvuzelat pauhaavat ilman vaimennusta? Kuuntele äänekäs näyte!

Toimitus-STT

Jaa:
  • Facebook
  • Twitter

Tuoreimmat uutiset

Kommentit

  1. 15.6.2010, 14:09 jepjep

    Voisihan sen äänimiksauksen jättää ihmisille itselleen, mutta Ylellä ei ole asiakkaita vain maksajia. Taisi vaan mennä lapsi pesuveden mukana kun lähetystoiminta myyntiin Ranskaan, eli ostetulla wanhalla tekniikalla ei pystytä erottamaan noita. Tai saisi, mutta nyt toisella äänikanavalla on ruotsinkielinen selostus.

  2. 15.6.2010, 14:10 Keijo Kisaseuraaja

    Niin, onko Yle vaimentanut myös selostajien mikkejä aina silloin tällöin? Käsittämättömän flegmaattista selostusta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, kaamean pitkiä taukoja.

    Vuvuzelojako siellä kuunnellaan? Onneksi kisat tulee Urholtakin, jossa kuulostaa olevan asiantuntevammat ja puheliaammat selostajat. Laittakaa nyt vaikka se Mertaranta selostamaan jotain Keski-Meksiko – Kamputsea-matsia niin alkaa kotiyleisökin viihtymään.

  3. 15.6.2010, 14:14 tuttua ja turvallista suomen luonnosta

    Torvien äänistä tulee mieleen kesäinen Suomi ja hyttysparvien ininä.

  4. 15.6.2010, 14:15 juha michel

    Tätä odotettiin että häivyttäisitte nuo e-afrikkalaisten käyttämät vuvuzelat televioäänestä.
    Kuinka on yleensä mahdollista että FIFA ei niistä tiennyt???? Kuka henkilö FIFA:ssa vastaa tällaisista asioista? Pää pölkylle kun ei hoida työtään kunnolla. Kuinka muuten pystytte häivyttämään ne vuvuzelojen – joka on muuten jo kirosana Euroopassa – äänet? Me haluamme kuulla eri maiden kannattajien kannustuslauluja ja sitä iloisuutta katsomoissa. Jos koko homma menee mykäksi niin se ei palvele ketään. Eikö televisioyhtiöillä ollut tietoa etukäteen näistä vuvuzeloista? Tuo torvien töräyttely on muutenkin aika lapsellista touhua. Ei stadionin katsoja ehdi edes keskittyä pelin katsomiseen kuin pitää keskittyä torven töräyttelyyn. Kuinkahan paljon tulee kuulovammoja katsojille? Siitä on oikeastaan FIFA vastuussa? Toivottavasti joku katsoja joka kokee saaneensa kuulovamman, nostaa kantelun asiasta, FIFA:lle tulee tämä vielä kalliiksi:)))). Uskomatonta sekoilua sekä FIFA:lta että televisioyhtiöiltä.

  5. 15.6.2010, 14:32 Veikko Tikkanen

    Torvia on hyvä hillitä, riittää että ymmärtää niiden läsnäolon.

    Muuten hyvää selostusta, sopivasti taukoja, antaa pelin puhua puolestaan. En yhtään tykkäisi, jos joku mertaranta jatkuvasti kailottaisi läpi ottelun tehden tikusta asiaa. Ruotsi ja BBC selostaa myös coolisti ja rauhallisesti, vaikka futiskulttuuri on siellä eri tasolla kuin Suomessa.

  6. 15.6.2010, 14:34 Suid Afrikaaner

    80-luvulla rugbymateissa ei vuvuzuelan ääni häirinnyt. Fanikulttuuri on kuitenkin muuttunut ajan kuluessa.

  7. 15.6.2010, 14:38 Mika

    Kiitos Yle. Torvet todellakaan eivät kuulu kisoihin.

  8. 15.6.2010, 14:41 pablo

    mikseivät tee kompromissia ja lähetä sihvilöity ääni ja sihvilöimätön ääni eri raidoilla. tällainenhan olisi ollut mahdollista jo analogitekniikan aikakaudella.

  9. 15.6.2010, 14:42 Greed is Good

    Typerää kolonialismin aikaista asennetta – vuvuzela kuuluu afrikkalaiseen fanikulttuuriin ja kuinka tuo ulina muka eroaa humalaisten fudisfanien laulusta ??

  10. 15.6.2010, 14:49 T

    “‘Joka päivä niistä tulee palautetta. Mutta toisaalta, kun äänimiksauksen avulla vaimensimme niiden ääntä, niin tuli myös sellaista viestiä katsojilta, että laittakaa ne äänet takaisin, ne kuuluvat kisoihin’, Ylen jalkapallon MM-kisojen tv-tuottaja Hannu-Pekka Hänninen kertoi.”

    No tietenkin palautetta tulee molempaan suuntaan. Merkitsevää onkin, kumpaa palautetta tulee enemmän.

    Itse uutisesta: Muutoksesta olisi voinut olla lisää asiaa. Esim. miten vaimentaminen tehdään, ja mistä alkaen se on käytössä. Olikohan jo eilen, vai onko sitä jo turtunut? -T

  11. 15.6.2010, 14:54 Keijo Palonen

    Käytän MUTE nappulaa koko pelin ajan. Kuka tuota ärsyttävää mehiläismeteliä viitsii kuunnella. Voitte minun puolestani lopettaa selostamisen. Katselen kuvaa,ja osaan itsekin päätellä mitä näen.

  12. 15.6.2010, 15:05 Suomalainen

    Case YLE: ääni pätkitään niin että vain 50% lähetysajasta on äänellistä. Muovitrööttien rääkynä väheni puoleen!

  13. 15.6.2010, 15:07 J

    Vaimentaminen lienee helpointa toteuttaa ihan niin, että ääni suodatetaan (kaistanestosuodattimien avulla), eli äänimassasta poistetaan tietyt äänentaajuudet (vaikkapa perustuen nuottien taajuuksiin, vuvuzelan kohdalla tosiaan hankalampaa koska soitin ei ole mikään puhdassointinen, siksi ei myöskään saada täydellisesti vaimennettua). Lopputuloksena on sama äänimassa ilman tiettyjä taajuuksia, käytännössä siis suurinta osaa vuvuzelan sointiäänistä.

  14. 15.6.2010, 15:10 danny

    keijo on tosi fani! HIENOA keijo!!

  15. 15.6.2010, 15:23 torvi on ruudun takana

    Oli varmaankin vahinko että vuvuzeloja vaimennettiin, kun oli tarkoitus vaimentaa selostus. Karmeaa kuultavaa, ukot vaihtoon!

  16. 15.6.2010, 15:26 Kari Laaksonen

    Kisat ovat Etelä-Afrikassa.Vuvuzela on osa paikallista kulttuuria. Kun palaute alkaa mennä asteelle “Tuo torvien töräyttely on muutenkin aika lapsellista touhua” alkaa arvostelussa lähteä mopo vahvasti lapasista. Vieraan kulttuurin sanallinen lyttyyn lyöminen tai vaimentaminen syystä että se sattuu täällä osaa television katsojista ärsyttämään on tyhmää. Mietitään nyt sentään vähän missä mennään.

    Äänien osittainen vaimentaminen on mielestäni ihan hyvä kompromissi Yleltä. Kiitos siitä.

  17. 15.6.2010, 15:31 Africa brass

    Tuo yksitoikkoinen, tasaisen pauhaava jalkapallon pelaaminen häiritsee nautintoani kuunnella vuvuzeloja! Olisiko mahdollista vaimentaa sitä kuvaa tai häivyttää se kokonaan jotta voisi keskittyä soittoon?

    En voi sietää sitä, että kulttuurissa sekoitetaan eri elementtejä ja luodaan näin värikästä, uutta tunnelmaa. Jotain rajaa sentään. Pitäkää elämän merkit ja ilmaisut visusti erillään, mieluiten vaimennettuna!

  18. 15.6.2010, 15:36 Su(c)ker

    Yksi tyhjäpää yhdisti vuvuzelat jo kolonialismiin ja kohta joku valopää laittaa kaiken jenkkien syyksi.

  19. 15.6.2010, 15:48 Pertsa

    Vuvuzelat ovat paikallista kulttuuria? Niinkin muinoin kuin 1990-luvulla kyseiset torvet yleistyneet E-Afrikan katsomoissa. Nyt ns. ottelun äänet jäävät kokonaan kuulematta tasaisen törinän takia.

  20. 15.6.2010, 15:49 Ceci

    Hyvä! Vuvuzelat ovat hornasta. Ja miettikää sitä ongelmajätettä, joka niistä syntyy. Kiinalaisia muovitorvia. Ne eivät ole paikallista kulttuuria nähneetkään. On ikävää, kun ei kuule eri kansojen lauluja ja kannustuschantteja. Vuvuzeloista ei saa kuin migreenin.

  21. 15.6.2010, 15:50 Tauno Perä

    Siinä vaiheessa, jos myös pelaajat alkavat valitella ko. torvista, niin ÄLYKÄS katsoja Etelä-Afrikassa jättäisi sen möykkä-örvelönsä kotiin…

  22. 15.6.2010, 15:59 Echtleder

    ISO KIITOS YLE!

  23. 15.6.2010, 16:21 Torvi

    Antakaa niitten torvien soida!

  24. 15.6.2010, 16:37 Selostajista

    Kyllähän se on niin että kun Antero Mertarannan sähköisiin, innostaviin jääkiekkoselostuksiin on tottunut niin mikä vaan tuntuu laimealta sen jälkeen — eikä MM-futis tee tähän poikkeusta. Kovin unettavaa on… *haukotus*

  25. 15.6.2010, 16:48 Koistinen

    Mainittakoon, että tuo jatkuva pörinä tulee nimen omaan jalkapalloturisteista. Paikalliset eivät huudata noita torviaan jatkuvasti, vaan pelin rytmin mukaan. Joten turha kitistä eteläafrikkalaisten typeristä tavoista.

  26. 15.6.2010, 16:57 Bubi eduskuntaan

    Kuinka sais selostajat hiljaisiksi?

  27. 15.6.2010, 17:06 Mikkon

    Jos nyt ensiksi saisivat kuva ja ääniyhteydet pelittämään edes kunnolla, ja sitten vasta ruvettaisiin pohtimaan vuvuzuelojen hiljentämistä.

    Eiliset lähetykset olivat joka tapauksessa pohjanoteerauksia. Ei pelkästään siksi, että selostajat ovat huonoja. Vaan myös tekninen puoli kusi. Ymmärtäisin jos pelkästään selostus ja stadionäänet pätkisivät, mutta kun eilen pätki jopa PASILASTA tuleva studio-osuus !

    Herätkää nyt jo todellisuuteen. Asiat tärkeysjärjestykseen, ensin toimiva tekniikka, toisena hyvät selostajat ja vasta sitten on aika ruveta miettimään vuvuzelojen “kohtaloa”.

    Muuten lähetyksiä onkin ollut kiva seurata HD:nä, kiitos siitä YLE.

    -M

  28. 15.6.2010, 17:07 kari

    -parempi olisi vaimentaa asiaa tuntemattomat YLEn selostajat,etenkin iltapäivän ekan pelin selostaja-kyykkäpeleihin tuollaiset amatöörit.

  29. 15.6.2010, 17:34 Apjpmpjpjp

    Soihdut, seisomakatsomot, rasistiset chantit ja yleinen huliganismi myös sallittava. Perinteistä jalkapallokulttuuria monissa maissa nekin. Vai mitä fifa?

  30. 15.6.2010, 17:40 Equalizer

    Jos vuvuzelat ovat hieno keksintö, sitten oli apartheidkin. Ainakaan sen aikana ei vuvuzelat soineet..Fanikulttuuri on tuonut mukanaan älytöntä mölinää, jota yritetään selittää fanikulttuurilla.

  31. 15.6.2010, 18:32 Neppis

    Ei tota voida kieltää, sehän on perinne afrikkalaisille. Toihan on suorastaan törkeää !

  32. 15.6.2010, 19:13 raimo sillanpää

    Vuvuzuelat takaisin – ne kuuluvat kisoihin.
    Äänen filtterointi on kulttuurivandalismia ja paljastaa sen että yleisradiolle ei kelpaa muu kuin eurooppalainen kulttuuri!

    Vaadin jatkossa että FA cupin ja mestareiden liigan otteluista filtteröidään ei-peliin kuuluvat ole-ole-ole, you’ll never walk alone ja blaugrana laulut pois!

  33. 15.6.2010, 19:36 Kuulovammainen

    Kiitos Yle, kerrankin…

    Jalkapallon äänimaailmaan kuuluu dynamiikka, pelitilanteiden mukaan aaltoileva äänimaailma, ei tasainen mitäänilmaisematon surina…

    Ne jotka vuvu-torvia kaipaavat, laittakoot vaikka pölynimurin surisemaan korvansa juureen = pääsette aitoon tunnelmaanne ;-)

  34. 15.6.2010, 19:42 Kulle

    aina on 5% ihmisistä jotka on päätöstä vastaan ja tässäkin tapauksessa 5% vastustaa vuvuzelojen vaientamista

  35. 15.6.2010, 19:44 Simo

    Tosiaan noita ääniraitoja mahtuisi digilähetyksiin vaikka kuinka monta, joten teknisesti ei olisi mikään ongelma lähettää myös suodattamaton versio. Kielikoodiksi voisi laittaa vaikka afrikaanin tai jättää kielimäärityksen kokonaan pois :).

  36. 15.6.2010, 19:45 raimolle

    Raimo, mene youtubeen ja ota sieltä vuvuzelan ääntä. Laita kovalle ja paina mutea televisiosta. Ei mitään eroa aikaisempaan kokemukseesi, kuulet vain vuvuzelan äänen joka peittää alleen kaiken muun. Ongelma ratkaistu!

  37. 15.6.2010, 20:32 Paska-Pasi

    Hei. Tulin juuri matsista. Tykkäsin vuvuzelojen äänestä, kun Drogba juosta pyräytti kentälle. Mielestäni tunnelma oli kiva. Puhalsin itsekin torveen kovaa. Torveen puhaltaminen on kivaa.

  38. 16.6.2010, 9:15 Mike

    Toivottavasti reagointi on samanlainen rumpujen kohdalla tulevissa kisoissa. Ei sitä jaksa kukaan kuunnella. Myös selostajat pitäisi vaihtaa heti. Surkeaa työskentelyä kaikilta ja Ennekarin ääni ärsyttää enemmän kuin torven pärinä.

  39. 16.6.2010, 11:51 Ariel

    Antaa vuvuzelojen soida ja laulun raikaa.Kaikki tämänkaltainen kuuluu jalkapalloon.Tätä mieluummin kun väkivaltaa jota on ikävä kyllä nähty viime vuosikymmeninä riittävästi.
    Ei meillä ole oikeutta mennä antamaan neuvoja, miten pitää sikäkäistä jalkapallokulttuuria ilmaista ja toteuttaa.Eikö sellainen viittaa kolonialismin aikoihin.

    Meillä täällä pohjolan perukoilla ollaan totuttu hieman toisenlaisiin törähdyksiin ja siksi kaikki vieras tahtoo olla outoa.On hienoa nähdä kansojen ja kannattajien sulautua yhteen ja tuoda esille omien kannustus eri tavoin. Esimerkkinä Ghanan joukkueen kannattajat jotka esiintyivät upeasti edukseen ja osoittivat suosiotaan myös vastapuolen onnistumisille.
    Selostajille pieni pyyntö. Älkää kertoko siitä, missä kukakin pelaa työkseen ja monesko hän on niissä tilastoissa.Kaikki edustavat omaa maataan maajoukkueessa ja siinä tehtävässä on kyllin kertomista.Siis selostaa meneillään olevia tapahtumia.

  40. 16.6.2010, 12:11 Einari

    Vanhan etelä-afrikkalaisen viisauden mukaan pieraisu vuvuzelaan on kulttuuria, mutta sen nuuhkiminen hölmöyttä.

  41. 16.6.2010, 13:10 lähetykset

    Joo yhtedet pätkivät todella paljon ja oli todella rasittavaa kun peli jatkuu normaalisti niin luulee että voi katsoa taas rauhassa niin hetken kuluttua taas ääni,kuva ja kaikki mahdollinen häviää… Muuten on ollut mielenkiintoisia pelejä ja innolla odotan Espajan avaus peliä.

  42. 16.6.2010, 15:21 Kikkeli

    Vuvuzelan töräyttely on korkeakulttuuria. Minä hankin jo oman, ja töräyttely on mukavaa. Nostattaa perhepiirissä kivaa tunnelmaa.

    TRÖÖT vaan kaikille!

  43. 16.6.2010, 16:42 ääniväinö

    Siitä lähtien, kun suodastus alkoi, on pelien aikana kentältä kuulunut muutakin, kuin surinaa. Pelaajien huutelua toisilleen, pillin vihellyksiä, epävireistä kansallislaulua ja potkuääniä. Nämäkö vaihtaisitte päittäin älyttömään, kaikenkattavaan pörinään? Sitäpaitsi: torveloita ei ole poistettu, vain vaimennettu.Pointsit Ylelle ja ammattitaidolle.

  44. 16.6.2010, 20:15 A

    Kyllä mun mielestä sais vuvuzelat soida! Jos kerran joku kansallissoitin on, niin miks ei. Komppaan neppistä, törkeetä sen vaimentaminen.

  45. 17.6.2010, 14:59 Valittajille vinkki

    Hei vuvuzela fanit, pistäkää vuvuzela levy soimaan kun katselette peliä stereoista, ääntä löytyy myös youtubesta. Se täysille ja peli mutelle niin pääsette taas samaan vanhaan tunnelmaan ja saatte nauttia afrikan 2001 alkaneesta vuvuzela kiinamuovikrääsäkulttuurista.

    Ei tarvitse sitten enää valittaa kun yritetään parantaa teidän katselumukavuuttanne.

  46. 17.6.2010, 22:05 espanjafani

    Te ketkä vastustatte vuvuzelojen vaientamista ottakaa ulkonta puusta mehiläispesä ja tuokaa korvanne viereen niin pääsette takaisin tunnelmaan.
    Mielestäni Ennekari on Suomen paras jalkapalloselostaja.
    Niki Juuselakin hyvä.
    (Kiitos Antille hyvästä selosuksesta.)

  47. 18.6.2010, 0:06 nojustiinsajoo

    Tunnelmahan siinä menee, jos ne sieltä poistetaan! Vaikkakin vaan vaimennetaan, silti! Antaa afrikkalaisten niillä pöristellä, joku kansallisjuttuhan se on!

  48. 18.6.2010, 0:45 John

    jos olette huomanneet, yle on suodattanut torvet pois. Tänään kuulu pitkästä aikaan laulu sun muu ihanuus! nyt mm kisat voivat alkaa! tänään tuli upeaita otteluita toivottavasti jatkuu huomennakin!

  49. 18.6.2010, 17:52 matkaaja

    Palasin juuri Etelä-Afrikasta ja kävin katsomassa Brasilia-Pohjois-korea peliä. Vuvuzelat kuuluvat todellisuudessa aivan erilaiselta paikan päällä.Valtavan katsomon eri osissa paikalliset soittavat upeita rytmejä ja kuvioita, televisiossa ääni vaan muuttuu yhdeksi puuroksi. Tunnelma oli sanoinkuvaamattoman upea ja yksi tekijä oli vuvuzelat. Se erottaa tämän vuoden kisat muista kisoista. Kisajärjestelyt olivat hienosti tehty ja paikalliset ihmiset aidosti lämpimiä ja ystävällisiä.

  50. 18.6.2010, 21:22 from Cape Town

    Kiitos matkaaja, olen täysin samaa mieltä. Paikan päällä ihan eri meininki. Meiän toimisto on Fan Walkin varrella ja Vuvuzelat pauhaa aamuseittemästä iltamyöhään eikä se häiritse pätkääkään. Etelä-Afrikka näki aivan valtavasti vaivaa näiden kisojen takia ja on mun mielestä onnistunut tähän asti loistavasti!

  51. 20.6.2010, 2:45 Erkki

    Vuvuzeloja ei oltu etelä-Afrikassa nähtykään ennen 90-luvun loppua – siis Meksikon ulkopuolella. Täyttä puutaheinää väitteet sen “kulttuurista”. Niitä on viljellyt yksinomaan näiden vehkeiden valmistaja sekä hätääntynyt FIFAn johto!

    Yhdestä vuvuzelasta lähtee 127dBn ääni, joka aiheuttaa jo kuulovaurioita katsomossa että keskittymisen ja kommunikoinnin häiriintymistä pelaajilla. Eikö tämä mene jo huijaamisen piikkiin? Ei muissakaan otteluissa katsojat saa aktiivisesti vaikeuttaa pelaajien toimia!

    Onhan hirveä kaljanjuonti ja joukkotappelut myös osa Englantilaista jalkapallokulttuuria, mutta kyllähän nekin ovat katsomossa ottelun aikana kiellettyjä, eikö?